Stageee - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Marco Wessels - WaarBenJij.nu Stageee - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Marco Wessels - WaarBenJij.nu

Stageee

Door: The Amazing Marcooo

Blijf op de hoogte en volg Marco

15 Februari 2013 | Ierland, Dublin

Hoi hoi!

De afgelopen 2,5 week heb ik stage gelopen bij het programma ''New options New Choices'' Dit is een groep van 18 jongeren van een jaar of 16 tot 18. Deze jongeren zijn vroegtijdige schoolverlaters. In Ierland zijn de jongeren maar tot hun 16e leerplichtig en kunnen ze met school stoppen voordat ze hun volledige diploma opzak hebben. de jongeren die bij ons op het project van ''New options New Choices'' zitten hebben allemaal hun eigen reden dat ze bij ons zitten en niet meer op school zitten. Sommige zitten er omdat ze van school gezet zijn, sommige zijn weg gepest, sommige door omstandigheden binnen de familie en andere zijn gestopt omdat ze niet meer naar school wouden.

Wat houd het project in:
New Options New Choices

New Options New Choices is een programma van een jaar die de mogelijkheid bied van educatieve kwalificatie door de FETAC award-systeem als een geschikte vervanging van dat de middelbare school biedt. Het is gericht op jongeren (16 jaar +) voor wie de reguliere schoolprogramma ongeschikt wordt geacht. De leeromgeving is zeer ondersteunend, maar uitdagend, met steeds meer nadruk in het programma op persoonlijke ontwikkeling en zelfredzaamheid te verbeteren.

Het tijdschema biedt een breed scala van verschillende onderwerpen. Modules voor de beoordeling zijn onder andere Communicatie, Informatietechnologie, Functioneel Wiskunde, werken in teamverband, Customer Service, kunst, carrièreplanning, Digital Media Technology, Werkervaring, begrijpen Interculturaliteit en EHBO. Gedurende het jaar zijn er ook programma’s van outdoor activiteiten en uitstapjes om de deelnemers persoonlijke ontwikkeling te leren en te laten verbeteren.



De afgelopen weken heb ik vooral veel geobserveerd en de docenten/begeleiders geholpen in de lessen. Ik hielp de jongeren met hun opdrachten en gaf ze extra begeleiding.
Een aantal jongeren hadden erg moeite met hun aandacht erbij te houden. Hen probeerde ik dan extra te stimuleren om op te letten of te helpen met hun opdrachten.

Ook heb ik samen met de begeleiders gesprekjes gevoerd met de jongeren. Er werd toen besproken, waarom zitten ze hier, waarom zijn ze van school gegaan, wat vinden ze waar ze zelf goed in zijn, wat willen ze verbeteren. Erg interessant en heftig om allemaal te horen.

Op dit moment ben ik vooral bezig met het begeleiden van een jongere dat vorige week bij ons is gestart. Hij heeft veel hulp en aandacht nodig omdat hij moeite heeft met zich te concentreren. Ook waren we er achter gekomen dat hij vrijwel niet kan lezen en kan schrijven en dat hij de woordenschat van een ongeveer 10 jarige heeft. Dus daar help ik hem nu ook veel bij. Het is erg interessant maar af en toe is het ook wel erg lastig omdat ik hem dan dingen in het Engels moet uitleggen omdat hij soms woorden niet begrijpt. En leg dat dan maar eens uit in het Engels.....

Verder zijn we afgelopen woensdag een dagje uitgeweest, naar een indoor wandklim hal. Hier werd een wedstrijd gehouden tussen verschillende jongeren centrums en scholen. De groep die uiteindelijk per persoon de meeste punten had verzamelend met klimmen kreeg een tegoed bon ter waarde van €400,- die gebruikt kon worden voor indoor- en of outdoor activiteiten.
Het was erg leuk om met de jongeren actief en leuk bezig te zijn. We hadden ons goed vermaakt en hadden een leuke dag. En al helemaal toen we te horen kregen dat onze groep de hoofdprijs van €400,- had gewonnen!! toen kon onze dag helemaal niet meer stuk ;)

Tot nu toe is m'n stage leuk en erg interessant, en ben ik benieuwd naar wat ik de komende 2,5 week kan verwachten op stage.
Na deze 5 weken ga ik 5 weken stage lopen met twee jongerenwerkers, ik ben erg benieuwd naar de komende weken op stage :D

Mocht je een kijkje willen nemen op de site van mijn stage plaats, dan kan dat via deze link:
http://www.thebosco.ie/

  • 18 Februari 2013 - 20:37

    Kiki Goessens:

    Je hebt het erg goed naar je zin Marco! Erg leuk te lezen. Je stage klinkt erg boeiend. Ik ben benieuwd naar je verhalen als je terug bent.

    Groet,
    Kiki

  • 19 Februari 2013 - 12:00

    Papa:

    Marco fijn dat het goed met je gaat, en je het naar je zin hebt.
    Het bezichtigen van de rechtszaal lijkt mij ook wel erg interessant.
    Ook de stage plek is erg interessant, je zult er veel van leren.
    Het zal best wel zwaar zijn af en toe, maar je hebt leuke afleiding genoeg lees ik.
    Nog veel plezier in Ierland.

  • 27 Februari 2013 - 19:33

    Renate:

    hoi Marco zo te horen ben je goed bezig en heb je het naar je zin. Dit past wel bij jou denk ik. Heel veel stageplezier. Ook de groetjes van tieme en dirk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Dublin

Ierland 2013

Stage Ierland 2013

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2013

Youthworkers

15 Februari 2013

Stageee

11 Februari 2013

Dagje uit met Ierse studenten van Inchicor College

31 Januari 2013

First weeeeeek!
Marco

Marco Wessels Stage Ierland 2013

Actief sinds 26 Jan. 2013
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 5209

Voorgaande reizen:

27 Januari 2013 - 13 April 2013

Ierland 2013

Landen bezocht: